Inici ViesLleidaLa NogueraDoll Xemeneia Fonda al Doll

Xemeneia Fonda al Doll

El tram superior de la Xemeneia Fonda va ser obert l’any 1982 per Albert Ibáñez i Joan Wenceslao “Wey”, que van accedir a la via per la feixa superior (per la Cova dels Maquis), i la van anomenar “La Venganza de Chunga” en referència a una cançó de Frank Zappa. Posteriorment, al 1994, Jordi Marmolejo i Josep Godoy van obrir el tram inferior (des de baix de tot fins a la Cova dels Maquis), i van batejar la via sencera amb el nom de Xemeneia Fonda.

La via ens ha encantat, és ben salvatge! Es un itinerari d’aventura, d’una estètica increïble i amb una darrera tirada espectacular. En alguns trams hi ha molt guano (excrements d’ocells), així que més val no tenir gaires manies.

Sud

Venint de Camarasa hem d’arribar fins al cartell que indica “Alt de Fontllonga”, i de seguida prenem la pista a mà esquerra. Just al començament de la pista tornem a girar a l’esquerra i anem tirant fins al final, hi ha una esplanada a la coordenada N41º 57.005′ E0º 51.685′ (enllaç a Google Maps).

Podríem arribar a la via tant pel tallafocs cap a l’esquerra (al final hauríem de fer un ràpel) com cap a la dreta (no s’ha de fer cap ràpel). En el nostre cas triem anar a la dreta (direcció nord), que està més transitat. Després de baixar una mica pel tallafocs, de seguida prenem un corriol a l’esquerra i només l’hem d’anar resseguint.

Arriba un moment en que baixem per les curioses Escales del Doll, passem pel sector d’esportiva del Clot del Miqui i seguim baixant (alguna fita) fins pràcticament arribar a l’alçada de l’embassament. Primer resseguim la Paret de l’Abat, i quan aquesta canvia d’orientació arribem a la Paret del Doll. La resseguim, creuem la canal central (serveix d’aproximació a algunes vies), i una mica després comença la nostra via (mirar la foto de la primera tirada per sortir de dubtes).

12 cintes, friends fins al Camalot #4 (amb mitjans repetits), algunes bagues/cordinos i un frontal

Tal com mostrem al plànol, tenim diverses opcions per tornar al cotxe:

• Opció 1: Podem anar a la dreta seguint fites. Hem d’estar atents, ja que en algun punt és poc intuïtiu. Passarem pel sector Totxaires i finalment acabem arribant al tallafocs, que remuntem fins al cotxe.
  • Opció 2: Podem anar a l’esquerra. Quan enllacem amb el corriol que aniria a parar a les Escales del Doll, hem d’anar a la dreta i anar tirant camí amunt fins arribar al tallafocs, que remuntem fins al cotxe.
  • Opció 3: Recentment han obert un camí amb moltes fites que per un còmode corriol ens porta directes al cotxe en uns 15 min. Aquesta opció és clarament la més ràpida i còmoda, però encara no l’he fet, així que el traçat al plànol és aproximat (de color verd).