TIM o Lluis Creus a Diables

La Lluis Creus va ser la primera via oberta a la Paret de Diables, i va ser a càrrec de membres del TIM (Terra i Mar) de Sabadell. Els membres de la cordada van ser Andrés Sorolla, Miguel López, Florentino Izquierdo, Andrés Minguell i José Lladó, amb la col·laboració de Jorge Lladó i Juan Gassó. Per obrir la via van haver de dedicar 13 dies de feina.
Es una via difícil de definir, ja que per una banda té alguns llargs brutals de guapos, però per altra banda és tant salvatge que costa de recomanar. Va haver uns anys en que les pitonisses del tram d'artificial de la cova estaven molt precàries i era la tirada que feia més por, però actualment és la tirada més relaxada ja que totes les expansions es troben en perfecte estat (restauració feta l'any 2007). L'anècdota del dia és que una bona estona ha estat plovent, però al estar protegits pels desploms no ens hem enterat de res. Donem una breu descripció de les diferents tirades:
  • Tirada 1 (55m): Hi ha 2 línies de cordes fixes, agafem la de la dreta (pel mig de la canal).
  • Tirada 2 (20m) V: Ignorem la corda fixa que va a l'esquerra, i tirem canal amunt. Superem una curta xemeneia, i un tram exposat herbós. Reunió en 2 savines just al peu de la placa.
  • Tirada 3 (30m) V/A0: Tram de placa finet, i resseguim fissura amb alguns pitons.
  • Tirada 4 (50m) V+: Diedre força selvàtic, i darrer tram de roca desastrosa (sort que és fàcil). Reunió dins la cova, un racó preciós.
  • Tirada 5 (20m) Ae IV+: Superem la cova en una tirada aèria i espectacular. Un cop finalitza el tram de Ae, pugem uns 5 metres en lliure fàcil fins a la reunió, on hi ha 1 bolt i 2 pitons.
  • Tirada 6 (40m) 6a: Diedre dret i selvàtic. La reunió del nínxol la hem ignorat, i hem fet reunió uns 15 metres abans d'arribar a la xemeneia horitzontal. A la reunió hi ha 2 espàrrecs de bolt (un d'ells amb xapa recuperable) i 1 pitó.
  • Tirada 7 (35m) 6a: Continuem 15 metres de diedre/xemeneia vertical, i arribem al parabolt on es pot fer reunió, però prosseguim. La xemeneia horitzontal és un espectacle de tirada, i es pot fer tot bé en lliure. Després de la savina venen uns 5 metres verticals que tampoc els regalen, i arribem a la reunió de la tirolina de la Arco Iris.
  • Tirada 8 (20m) V: Tram força selvàtic (per variar), que ens porta al cim. Reunió en un arbre.
Valoració:  ***** (VIOT)
Orientació:  Est
Regulacions:  La escalada podria estar regulada, consultar la web del Patronat.
Aproximació:  Des de Santa Cecília (enllaç a Google Maps) prenem el GR direcció al Monestir. Quan arribem a l'alçada de la Paret de Diables, on el camí s’eixampla (uns metres abans d'una antiga carbonera) trobem un corriol en direcció a la paret. Hem de grimpar un ressalt i llavors arribem a la base de la paret, que anem flanquejant a la esquerra. Passem pel peu de la Sánchez-Martínez, i uns metres a la esquerra comença la TIM.
Material:  20 cintes, 7 bagues, tascons, tricams, friends fins al Cam #3 i estreps. Poden ser útils unes petites tisores de podar per si fa temps que no passa cap cordada.
Descens:  Un cop al cim, anem en direcció sud i acabem baixant per la Canal dels Avellaners.
Cordada:  Mateu Maglia i Jordi Ceballos
Sortint de la cova a la cinquena tirada
Ressenya de l'Armand Ballart
Crònica històrica de la revista Cordada
Primera tirada (cordes fixes)
Darrera tirada (Foto: Mateu)