Xemeneia Fantàstica al Doll

La Xemeneia Fantàstica va ser oberta l'any 1996 per C.Barri i J.Marmolejo, i és una via que comença a la feixa. Es tracta d'una via exigent, amb només 3 ponts de roca en tota la via i poc repetida. La via té alguns trams molt guapos, i també té la gràcia que a la tercera reunió s'hi amaga el secret del Doll, que val la pena visitar. Per cert, compte amb la ressenya de romanticguerrer, que a la darrera tirada surt recte i llavors es perd el secret del Doll, millor seguir la ressenya original. Hem accedit a la via fent les primeres tirades del Pilar Central. La Xemeneia Fantàstica consta de 4 tirades:
  • T1. Exigent i més vertical del que sembla des de baix. (50 metres). Aquesta tirada pertany a la via Toma Mate, oberta un any abans que la Xemeneia Fantàstica.
  • T2. Xemeneia força espectacular, de 58 metres!
  • T3. Tirada amable que ens porta al secret del Doll, on fem reunió (30 metres).
  • T4. Espectacular, hem de resseguir la fissura fins dalt, llàstima que per superar el sostre cal fer un pas molt burro que no ens ha sortit.
Valoració:  **** (Molt bona)
Orientació:  Sud
Regulacions:  La escalada podria estar regulada, informar-se abans d'anar-hi.
Aproximació:  Venint de Camarasa hem d'arribar fins al cartell que indica "Alt de Fontllonga", i de seguida prenem la pista a mà esquerra. Just al començament de la pista tornem a girar a la esquerra i anem tirant fins al final, hi ha una esplanada a la coordenada N41º 57.005' E0º 51.685' (enllaç a Google Maps).
Podríem arribar a la via tant pel tallafocs cap a la esquerra (al final hauríem de fer un ràpel) com cap a la dreta (no s'ha de fer cap ràpel). En el nostre cas triem anar a la dreta (direcció nord), que està més transitat. Després de baixar una mica pel tallafocs, de seguida prenem un corriol a la esquerra i només l'hem d'anar resseguint. Arriba un moment en que baixem per les curioses Escales del Doll, passem pel sector d'esportiva del Clot del Miqui i seguim baixant (alguna fita) fins pràcticament arribar a l'alçada de l'embassament. Primer anem resseguint la Paret de l'Abat, i quan aquesta canvia d'orientació arribem a la Paret del Doll. Avancem uns pocs metres i de seguida estem a peu de via del Pilar Central (pont de roca visible).
Material:  14 cintes, friends fins al Cam #4 (recomanable repetir els més petits i un #3), tascons i força bagues llargues. Compte no feu curt de material, que hi ha 2 tirades de quasi 60 metres, i la via està pràcticament neta.
Descens:  Tal com mostrem al plànol, tenim diverses opcions per tornar al cotxe:
  • Opció 1: Podem anar a la dreta seguint fites. Hem d'estar atents, ja que en algun punt és poc intuitiu. Passarem pel sector Totxaires i finalment acabem arribant al tallafocs, que remuntem fins al cotxe.
  • Opció 2: Podem anar a la esquerra. Quan enllacem amb el corriol que aniria a parar a les Escales del Doll, hem d'anar a la dreta i anar tirant camí amunt fins arribar al tallafocs, que remuntem fins al cotxe.
  • Opció 3: Recentment han obert un camí amb moltes fites que per un còmode corriol ens porta directes al cotxe en uns 15 min. Aquesta opció és clarament la més ràpida i còmoda, però encara no l'he fet, així que el traçat al plànol és aproximat (de color verd).
Cordada:  Pau Carnicero, Gemma Soriano i Jordi Ceballos
Darrera tirada
Ressenya de Jordi Marmolejo
Primera tirada
Segona tirada (Foto: Gemma)
El secret del Doll
Plànol amb els camins principals