Ravier (Diedre NE) a la Grande Aiguille d'Ansabere

Fa anys tot fent una excursió per la Vall de Lescún, vaig quedar prendat amb les espectaculars Agulles d'Ansabère. Des de llavors em rondava pel cap la idea d'algun dia escalar aquestes agulles, i aquest estiu vaig aprofitar una excursió a les Cabanes d'Ansabère per reconèixer la zona i mirar el recorregut de la Ravier (Diedre NE), que feia una pinta tremenda. No confondre amb la via Bellefon, que va per la cara Est i també hi va participar un dels germans Ravier. Per sort, va ser fàcil enredar al Josep, i cap allà que hem anat.
La via és exigent, està poc equipada (només pitons), i roca a controlar. Nosaltres hem anat seguint la ressenya del Kim Gil i tot molt correcte excepte a la darrera tirada on va cap a la dreta i puja per una aresta de llastres precàries. Segons hem vist després, és molt millor anar cap a la esquerra a cercar l'aresta final de la via Bellefon (indicat a la ressenya del Josep).
Valoració:  ***** (VIOT)
Orientació:  Nord-est
Regulacions:  La via no està afectada per regulacions d'escalada
Aproximació:  Hem dormit al Auberge La Garbure de Etsaut, i en uns 30 min de cotxe s'arriba a Pont Lamary, aparquem a la coordenada N 42º 54.328' W 0º 41.455' (enllaç a Google Maps). Prenem el camí fins a les Cabanes d'Ansabère, i llavors hi ha 2 opcions. La més comuna és seguir amunt cap al Collado Petrechema i després tombar a la dreta i anar vorejant les agulles per sota. Nosaltres ho hem fet diferent, just quan veiem les Cabanes (uns 100 metres abans d'arribar-hi), hem agafat un camí ample cap a la dreta durant uns 5-10 minuts fins un moment en que sortim del bosc i veiem les agulles, aquí prenem un petit corriol que hi va directe. Penso que aquesta segona opció és millor, tot i que no és del tot evident si anem per primer cop i no coneixem la zona.
Per arribar a peu de via també hi ha 2 opcions. La típica era entrar per una canal/xemeneia per la esquerra, però va haver un despreniment a la Bellefon, i força blocs van anar a parar a aquesta canal. Nosaltres, seguint les recomanacions de l'Armand, hem entrat just per la banda contrària (per la dreta), on cal grimpar una sèrie de grades, i és una aproximació molt franca, tot i que la tartera no te la estalvies. En total entre 2h 30min i 3h
Material:  16 cintes, tascons, friends fins al Cam #3 (repetits fins al #1) i estreps
Descens:  Un cop dalt l'Agulla Gran hem de fer un ràpel d'uns 50 metres fins una bretxa. Hi ha una instal·lació de parabolts que no hem trobat, i hem rapelat d'un munt de bagues al voltant d'un merlet gegant. Des de la bretxa, fem una darrera tirada de IV, que ens deixa a pocs metres del cim del Petrechema, des d'on ja sortim caminant. Baixem en direcció sud fins al Collado Petrechema, passem per les Cabanes d'Ansabère i enllaçem amb el camí d'aproximació.
Cordada:  Josep Santasusana i Jordi Ceballos
Ressenya de Josep Santasusana
Agulla Gran d'Ansabère
Primera tirada
Tirada del sostre (Foto: Josep)