Sud-est Clàssica al Midi d'Ossau

La Sud-Est Clàssica és una de les grans clàssiques del Midi d'Ossau, una via molt recomanable com a primera presa de contacte a la zona. D'entre totes les primeres ascensions dels germans Ravier al Midi d'Ossau (en tenen almenys 16 de diferents!), aquesta va ser precisament la primera de totes, oberta l'any 1953 a càrrec de Jean Ravier i André Armengaud.
La via es troba poc equipada, però el recorregut és molt lògic i amb la ressenya del Luichy es segueix perfectament. En relació a l'equipament, a tota la via no hi ha cap expansió, només hi trobem pitons, així que es preserva l'impecable estil Ravier (si no m'equivoco, no van posar mai cap expansió a les seves vies). Donat que és una via molt concorreguda, és molt probable coincidir amb altres cordades, el que ens pot fer disparar l'horari pels aires, a tenir en compte. Per cert, amb les nombroses cordades que han fet la via, és sorprenent la bona adherència de la roca.
Com el Midi d'Ossau té una orografia una mica complexa, aprofitem per revisar-la una mica. El Midi d'Ossau té 3 cims principals:
  • Grand Pic (2.884 m): Consta de 2 petits cims diferenciats, que són la Punta de Frància (cota nord) i la Punta d'Espanya (cota sud).
  • Petit Pic (2.807 m): Separat del Grand Pic per La Fourche.
  • Punta d'Aragó (2.715 m)
Doncs bé, la Sud-Est Clàssica no puja a cap d'aquests cims principals (de fet queden tots a la quinta hòstia!) sinó que es troba ubicada a la Muralla de Pombie, que és la imponent paret que trobem davant del Refugi. Aquesta Muralla té diversos cims secundaris:
  • Punta Jean Santé (2.573 m): Punt culminant de la Muralla de Pombie.
  • Dit de Pombie: Interessant agulla que queda a la banda dreta de la Muralla.
  • Agulleta Jolly: Petita agulla, que és precisament on finalitza la Sud-Est Clàssica.
Valoració:  **** (Molt bona)
Orientació:  Sud-Est
Regulacions:  La via no està afectada per regulacions d'escalada
Aproximació:  Hem dormit a l'alberg del Pueyo de Jaca (enllaç a la web de l'alberg). Hem d'anar direcció França, travessar la frontera (Col de Pourtalet), baixem aprox 1 km i deixem el cotxe a un gran pàrking que trobem a mà dreta, a la coordenada N 42º 48.856' W 0º 25.088' (enllaç a Google Maps).
Prenem el camí evident fins al Refuge Pombie. Un cop al refugi ja veiem al davant la Muralla de Pombie i la gran tartera que té al davant. Quan arribem a la tartera, seguim unes fites que creuen la tartera fent una diagonal, i ens deixen pràcticament a peu de via (fàcil d'identificar mirant les fotos).
Material:  12 cintes, 3 bagues llargues i friends fins al Cam #4 (repetint del #0.75 al #2)
Descens:
  • Opció 1: Un cop al cim de l'agulleta Jolly, encara hem de fer una darrera tirada, que comença amb un pas de gegant i un canvi de paret. Un cop a l'altra banda, fem el descens per les vires (delicat). Està molt ben explicat a 2 fotografies que adjuntem.
  • Opció 2: Un cop al cim de l'agulleta Jolly, no fem el pas de gegant per canviar de paret, sinó que desgrimpem amb compte uns 5 metres (no hem vist opció de rapelar) fins al collet. Caminem uns pocs metres en direcció a la canal, i a mà esquerra trobem la primera instal·lació de ràpel (pitons i diverses bagues). Fem un total de 7 ràpels per la canal (40-55-60-30-45-50-50). Tots ells són molt evidents i nets, l'únic on ens podem liar és al segon, hem de creuar a l'altra banda de la canal i amb tendència a l'esquerra. Els ràpels ens deixen pràcticament al costat del peu de via de la Sud-Est Clàssica. Aquesta baixada en principi la desaconsellen, però si tot va bé és molt ràpida.
Cordada:  Carles Llovet i Jordi Ceballos
Recorregut de la via i Cims principals
Impecable ressenya del Luichy
Primera tirada
Escaleras grises
Magnífica tirada de bavaresa/diedre
Hem baixat pels ràpels
Descens per les vires (1 de 2)
Descens per les vires (2 de 2)