Statos Quo al Doll

La StatosQuo va ser oberta al 1996 per Jordi Marmolejo, Joan Cauvet i Jaume Planes, i és un magnífic exemple d'una via d'aventura en estat salvatge. Tot i que és una gran via i té algunes tirades memorables, la veritat que es fa difícil de recomanar, ja que no està gens domesticada i té alguns trams exposats. Per cert, el nom original de la via era Statoscuo perquè van acabar tard i ja no s'hi veien ("Está to oscuo"), però com havien batejat altres vies com grups de música (Manowar, Helloween), al final es va quedar StatosQuo, com és coneguda actualment.
Valoració:  ***** (VIOT)
Orientació:  Sud
Regulacions:  L'escalada al Doll està regulada, millor informar-se abans d'anar-hi.
Aproximació:  Venint de Camarasa hem d'arribar fins a l'Alt de Fontllonga, i de seguida prenem la pista a mà esquerra. Just al començament de la pista tornem a girar a l'esquerra i anem tirant fins al final, hi ha una esplanada a la coordenada N41º 57.005' E0º 51.685' (enllaç a Google Maps).
Des del pàrking podríem arribar a la via tant pel tallafocs de l'esquerra (al final cal fer un ràpel), com cap a la dreta (no cal cap ràpel). Actualment és millor anar a la dreta (direcció nord), que està molt més transitat. Després de baixar una mica pel tallafocs, de seguida prenem un corriol a l'esquerra i només l'hem d'anar resseguint. Arriba un moment en que baixem per les curioses Escales del Doll, passem pel sector d'esportiva del Clot del Miqui i seguim baixant (alguna fita) fins pràcticament arribar a l'alçada de l'embassament. Primer anem resseguint la Paret de l'Abat, i quan aquesta canvia d'orientació arribem a la Paret del Doll. Anem avançant un tros fins que travessem una evident canal, i una mica després arribem al peu de via, que és comú amb el Diedre Terminator.
Material:  Friends fins al Cam #3 (repetits fins al #1), tascons, 12 cintes, 2 bagues
Descens:  Actualment la millor opció és anar uns 5-10 min pel corriol cap a l'esquerra (oest), i si estem atents hi ha un punt marcat amb una fita en que surt un camí a la nostra dreta en direcció al bosc (nord). Només hem de seguir aquest camí que per sort està molt ben fitat, i en qüestió de minuts arribem còmodament al cotxe.
Cordada:  Josep Santasusana, Joaquim Gil i Jordi Ceballos
Espectacular penúltima tirada (Foto: Joaquim)
Ressenya del Josep Santasusana
Ressenya original del Jordi Marmolejo
Ressenya del Luichy
Primera tirada de la via
Primera tirada del tram de dalt (després de la gran feixa)
Boníssima tirada de la fissura de dits