Inici ViesLleidaLa NogueraVilanova de Meià Zapadores a la Roca Alta (Vilanova de Meià)

Zapadores a la Roca Alta (Vilanova de Meià)

Zapadores a la Roca Alta és una via oberta al 1995 per Armand Ballart i Ricard Darder. Els “zapadores” són els militars que s’encarreguen de la construcció de ponts i altres estructures per a facilitar el moviment dels soldats. El nom de la via el van posar perquè tot baixant pel camí, es passa a tocar de les runes d’una construcció que té un gravat en un tros de ciment on apareix el número de la companyia de sapadors que devien fer aquella barraca. Arran d’aquesta ensopegada, van posar el nom de la via com a petit homenatge als soldats de la guerra civil que havien voltat per aquells indrets, i també perquè els oberturistes en cert sentit fan de ‘zapadores’, creant petites infraestructures, com les vies i a vegades els camins d’accés.

Doncs bé, si el nom de la via ja és curiós, encara ho és més la singular xemeneia-encastament per on transcorre la darrera tirada, un tram del tot inusual a Vilanova. Es tracta d’una via d’aventura pràcticament desequipada, l’únic material que hi ha és un burí (a la tercera reunió) i un pont de roca. La primera reunió la podem fer a una savina, o també hi ha l’opció d’aprofitar una reunió de parabolts d’una via moderna. La segona reunió es pot muntar sense pitonar, però m’he passat de llarg el lloc ideal (abans de pujar a una plataforma), i llavors he hagut de pitonar. A la tercera reunió hi ha un burí i es pot reforçar. La darrera reunió es fa en un arbre del cim. Per cert, el tram d’encastament és ben guapo i molt més assequible del que aparenta. Recomanable anar sense motxilla.

Sud

Des de Vilanova de Meià seguim la carretera amunt uns 3 km i prenem una pista a l’esquerra (senyal que indica Ermita de Meià). Anem tirant una estona, deixant enrere alguns trencalls i quan comencem a estar a prop de la Roca Alta, prenem una pista a la dreta i aparquem a l’esplanada que hi ha a N 42º 00.999′ E 1º 00.541′ (enllaç a Google Maps). Seguim a peu per la pista, i de seguida un corriol evident s’enfila fins al Diedre Farreny. Resseguim la paret cap a l’est fins arribar a l’alçada de la via, que es reconeix per la xemeneia de dalt. Fletxa gravada al peu de via.

10 cintes, 4 pitons (3 plans curts i 1 V petita), 3 bagues, friends fins al Camalot #4

Seguim amunt fins al cim de la Roca Alta, i a la nostra esquerra tenim un collet per on baixa un camí empedrat que ens porta de nou al cotxe.