El primer llibre de "Roques, parets i agulles de Montserrat" estava dedicat a la regió d'Agulles i va tenir un gran èxit quan el van publicar al 1972. Un any després, al 1973, van publicar el volum dedicat a les regions de Tebes ('Gorros') i Tebaida ('Sant Benet'), que estan situades a la banda completament oposada de la muntanya, és a dir, pels voltants del Monestir.
![]() |
Ferran Labraña i Josep Maria Rodés |
![]() |
Maria Rosa Cama i Josep M. Rodés a Sant Pau Vell (1967) |
No hi ha informació exacta de quan van aparèixer les primeres ermites a Montserrat, però probablement ja n'hi havia al segle IX. En aquestes ermites hi vivien ermitans que se'n feien càrrec, i on portaven vides solitàries sense gaire contacte amb la societat. Aquestes ermites estaven repartides en 3 regions:
- Tebaida (actualment 'Sant Benet'): regió situada al nord del Torrent de Vallmala. Hi havia les ermites de Sant Antoni, Sant Salvador, Sant Benet, Sant Anna, la Santíssima Trinitat, la Santa Creu i Sant Dimes.
- Tebes (actualment 'Gorros'): regió situada al sud del Torrent de Vallmala. Hi havia les ermites de Sant Jeroni, Santa Magdalena, Sant Onofre, Sant Joan, Santa Caterina i Sant Jaume.
- Tabor (actualment 'Sant Jeroni'): regió propera al cim de la muntanya, on només hi havia l'ermita de Sant Jeroni.
Malauradament les ermites de Montserrat van ser destrossades al 1811 a la guerra del Francès (llegenda del Timbaler del Bruc) i ja no van ser reconstruïdes, les diferents ermites i capelles que veiem actualment són tot construccions posteriors. Fins no fa massa anys, encara hi havia monjos ermitans a Montserrat, com els coneguts pare Estanislau (1915-2003) i el pare Basili (1925-2003), però actualment ja no n'hi ha cap.
Les vies incloses al llibre són les següents:
Zona | Roca | Via | Enllaç |
---|
Aprofito per agraïr la col·laboració de Maria Rosa Cama, Ferran Labraña, Núria Mañé, Martí Puig i Jordi López Camps. Un agraïment molt especial pel Joan Prunera, que s'ha encarregat de la digitalització del llibre.
Si trobeu qualsevol errada, em podeu contactar a mail@rocacalenta.com
Enllaç al llistat complet de llibres
Imprimir